Nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, cholesterol

Jak obliczyć prawidłową wagę

Ciągle słyszymy: :”ja mam nadwagę”, „przechodzę na dietę”, „muszę się odchudzać”. Tak narzekają koleżanki i pewno nie raz i ty sama. Niczym pochopnie zdecydujesz i wybierzesz drastyczne diety zbadaj wcześniej swój organizm i sprawdź, czy Twoja waga jest prawidłowa?

Jak obliczyć prawidłową wagę? Służy do tego współczynnik BMI. Prawidłowa waga uzależniona jest w dużej mierze od naszego wzrostu. Indeks BMI (Body Mass Index) to współczynnik masy ciała do wzrostu.

Wskaźnik BMI jest wiarygodny, jednak jeśli chodzi o grupy osób, tkj.:

  • dzieci w wieku szkolnym
  • sportowcy
  • osoby ze skrzywieniami kręgosłupa, które uniemożliwiają prawidłowe wskazanie wzrostu
  • kobiety w ciąży

Wskaźnik ten musi mieć wtedy pewną tolerancję błędu. Więc nie trzeba go tutaj traktować rygorystycznie, ale porada lekarza się przyda.

Przykład obliczania prawidłowej wagi:

  • osoba 160 cm wzrostu, waga 55 kg

Prawidłową wagę obliczamy dzieląc kilogramy przez podwojoną wysokość w metrach, czyli: 55 kg / (1,60×1,60) = 55 / 2,56 = 21,48

Waga jest prawidłowa, bo wskaźnik BMI mieści się w przedzile od 20-25, a wykazuje on następujące prawidłowości -> poniżej przedziały prawidłowej wagi według wskaźnika BMI:

wskaźnik BMI poniżej 19,9 – niedowaga

wskaźnik BMI od 20 do 24,9 – waga prawidłowa

wskaźnik BMI od 25 do 29,99 – nadwaga

wskaźnik BMI od 30 do 34,9 – otyłość

(zwiększa się tutaj możliwość zachorowań na nadciśnienie tętnicze, cukrzycę, miażdżycę, zawały serca, zatory)

wskaźnik BMI od 35 do 39,99 – otyłość drugiego stopnia

(konieczna będzie porada, jaką da Ci diabetolog czy dietetyk lub po prostu lekarz rodzinny)

Zarówno przy niedowadze, jak i nadwadze konieczne jest profilaktyczne badanie, które wskaże Twoje ciśnienie, poziom cukru czy czerwonych krwinek.